Tips die mij geholpen hebben om beter los te laten:

  1. Ga mediteren.

    Ook al lukt dit niet gelijk, doorzetten. Het heeft voor mij ook enkele maanden geduurd voordat ik tien minuten alleen met mezelf kon zijn en kon genieten van een meditatie. Mediteren kan trouwens voor iedereen anders zijn. De een luistert naar mooie muziek en staart voor zich uit en de ander gaat in zijn eentje een wandeling in het bos maken. Zoek iets waarbij jij helemaal tot rust komt en wat dus bij jou past.
  2. Schrijf dingen van je af.

    Een fijne manier is om dingen van je af te schrijven zodat deze zich niet kunnen gaan opkroppen diep in je systeem. Let wel op dat je niet te veel gaat nadenken tijdens het schrijven. Gewoon lekker opschrijven wat in je opkomt.
  3. Zeg eens nee.

    Wij zijn vaak geneigd om meer aan de ander te denken dan aan onszelf. Ga eens oefenen met nee zeggen. Vind je dit moeilijk, stel jezelf dan doelen bijvoorbeeld ‘ik ga deze week minstens één keer nee zeggen tegen iets wat ik niet wil’.

  4. Stel je verwachtingen van jezelf bij.

    Vaak hebben wij onrealistische verwachtingen van onszelf. Wees niet te streng voor jezelf. Neem eens de tijd om te voelen welke verwachtingen jij van jezelf hebt. Zijn deze wel realistisch? En stel ze (indien nodig) vervolgens bij.